vrijdag 8 februari 2013

VORST

Prins Willem Alexander Tulp
                 foto: ligthartbloembollen
In míjn tuin …


... regende eind januari de sneeuw als voor de zon weg en wat was ik daar blij mee! Ik gun ieder zijn winterpret en van een bevroren plas water met schaatstaferelen word ik, in een verwarmd vervoermiddel, ook vrolijk, maar voor mij gaat er niets boven ontluikend groen nu.

Een akeleitje!
Op 29 januari ontdekte ik de eerste blaadjes van een akelei, ongeschonden door de vorst; daar wordt dit mens gelukkig van! Tegelijkertijd registreer ik tuinklussen waarvan tuin en tuinier enorm zullen opknappen en ik bedenk ter plekke een goede volgorde om het aan te pakken. Het heeft hard gewaaid en overal liggen takken: die zal ik eerst maar eens verzamelen. En ondertussen kijken naar de sneeuwklokjes die uitlopen, de frisgroene jonge irisblaadjes en o, wat veel knoppen in de rododendron! Het grote blad van de kerstrozen, Helleborus, kan ook weg: klus nummer twee.

Kleine rododendron, fijn
 veel knoppen
Sedum 'Jahrrundfreude'!
Maar het afknippen van Sedum ‘Herbstfreude’ stel ik nog even uit. Wat mij betreft wordt deze plant herdoopt tot Sedum ‘Jahrrundfreude’: nog steeds staan de gedroogde bloemschermen overeind, terwijl de nieuwe rozetjes alweer te zien zijn. Prachtplant!
Tussen de klussen door moeten we meer koffie gaan drinken, zodat er meer koffiedik beschikbaar komt om katten uit de tuin te weren. Deze winter wilde er een per se in het vogelhokje, dat tweeënhalve meter boven de grond aan de muur hangt. Diameter van de ingang: 3,2 cm. Wat dénkt zo’n kat nou eigenlijk?!
Klus nummer drie is het verspreiden van compost, maar dat kan pas als de vorst uit de grond is.

Over vorst gesproken! Onze koningin wordt op 30 april weer prinses! We hebben nog tijd om de troonsafstand ook in onze tuin te memoreren met Crocus chrysanthus ‘Prinses Beatrix’ en Tulipa ‘Princess Beatrix’, als deze bolgewassen tenminste nog in bloei geleverd kunnen worden door een slimme bollenkweker! Anders wordt het een hortensia, Hydrangea ‘Prinses Beatrix’ of Asclepias Beatrix, een oranjebloeiende zijdeplant. In de collectie van het Rijksherbarium (RU Leiden) bevindt zich het Beatrix-mosklokje (Galerina beatricis), een paddenstoeltje. Maar dat is natuurlijk alleen om er daar naar te kijken. Gezien bij Tuinland: vogelmelk, Ornithogalum, in oranje! Die heb ik laten staan, want vogelmelk, mélk, is wit!


En in geval van nood hebben
 we altijd de afrikaantjes nog!
Misschien is de Prins Willem-Alexander tulp wel bloeiend verkrijgbaar: volgens zijn kweker “... in de loop der jaren zeer sterk en voortreffelijk houdbaar gebleken, zowel in de tuin als op de vaas.” (Aldus de website van het Koninklijk Huis.)
Díe wil ik! Een ‘Oranje Boven’-tulp in mijn tuin!

Februari 2013

Geen opmerkingen: