vrijdag 10 mei 2013

OPTISCH KLAAR


In míjn tuin …

VOORJAAR! EINDELIJK!!
... draai ik, zoals altijd bij de aanvang van het tuinseizoen, rondjes om mijn as. Als een koe voor het eerst in de wei (waar dan? ik zie ze niet) spring ik in het rond en weet van gekkigheid niet waar te beginnen. En dan is er nu ook nog de complicerende factor van een tuin die ontploft na een lange, lange winter en vast van plan is de verloren gegane maand in één week in te halen. Het lukt nog ook. Daarom moet ik nu opschieten, want als mijn planten allemaal tegelijk gaan groeien, kan ik in die wildernis nergens meer bij. Over onkruid hoef ik mij in principe geen zorgen te maken: dat krijgt hier weinig kans tussen de longkruidjes, de schoenlappers, het bolgoed en al die andere hardlopers.

Tulipa Fosteriana Purissima, botanische tulp,
bloeit april - begin mei
Hoewel, het voedseizoen van de vogels heeft natuurlijk evenredig lang geduurd en het zijn niet alleen gulzige, maar ook slordige eters. Er is flink huisgehouden in de vette zadentaart op het voederzuiltje, maar toch steken er flink wat  groene grassprieten uit het vet. In de buxusbollen eronder vind ik niet alleen veren van vogelslachtoffers (onder andere een duif!), maar ook massa’s niet te definiëren zaailingen. Misschien moeten die daar toch nog maar even blijven staan. Óf ze leggen het loodje door gebrek aan licht, óf ze groeien uit tot een stevige bos, die in één keer weggetrokken kan worden. 



Óók vogelvoer: 
de resten van een muisje in een uilenbal















Laat ik maar met het paadje beginnen. Eerst schrapend met een handharkje de randen opzoeken. Van planten die hun perken te buiten zijn gegaan, wordt een stuk afgeslagen. Anecdote: toen ik als kleuter bij de kruidenier aan het nieuwe winkelmeisje om het gebruikelijke snoepje vroeg, hoorde ik: “Kinderen die vragen wordt het hoofd afgeslagen!” Tot zover.

Fritillaria meleagris, kievitsbloemen
Nu  kruip ik over het pad en neem en passant stukjes tuin mee. De grote pol malva die al jaren bij elkaar gesjord moet worden om er nog langs te kunnen, krijgt een nieuwe plek ‘op roemte’. Mijn exclusieve ‘Jeffersonia diphylla’ (wit, bosplant, zeldzaam) heeft nog nooit gebloeid tussen de buxussen, dus die verhuist naar een iets minder bossige plek. Onder scheve tegels hak ik wortels weg en met de onkruidbezem is de opgedroogde modder van de afgelopen winter in een ommezien weggeborsteld. Wel even oppassen bij de kievitsbloemen, die óók de randen hebben opgezocht!

Optisch klaar!
Prachtig is het, met die schone paadjes! Hetzelfde effect als met afgestoken gazonrandjes of een opgepoetst tweedehandsje: mijn tuin is optisch klaar!

Mei 2013

Geen opmerkingen: