vrijdag 7 juni 2013

ACTIE!

Een duidelijk geval van verval


In míjn tuin …



... was het tijd voor actie: tegen het verval. De gammele schutting ging letterlijk gebukt onder de zware last van breed uitdijende klimop. Met de snoeischaar baande ik mij een weg door het groen en legde zo al doende flink wat zwakke plekken bloot in de vlechtschermen. Zowel de groene als de grijze container waren in een mum van tijd vol. Maar mijn tuin werd er een stuk ruimer op. De kapotte schermen vervingen we door betonvlechtmatten, zijnde industrieel design, en de overgehouden klimop bond ik daar eerlijk verdeeld aan vast. Zelfs het oude vogelhokje kon ik er terughangen. Mede dankzij het donkergroene schuurtje in de buurtuin is ons uitzicht niet eens heel erg veranderd; we zien het komende groeiseizoen met vertrouwen tegemoet. Door al het gesjouw is er langs de afscheiding een waar pad ontstaan, zodat ik de klimopwand nu zonder obstakels in bedwang kan houden.

... en nu wachten op het groeiseizoen
Tijd voor actie, tegen gif, was het ook op zaterdag 25 mei: tegen het machtige concern Monsanto, producent van onder andere het zeer giftige Roundup, maar ook genetisch gemanipuleerde gewassen die bestand zijn tegen datzelfde Roundup! Al jaren is bekend dat glyfosaat, hét gifbestanddeel van Roundup, het oppervlaktewater en uiteindelijk ons drinkwater ernstig vervuilt met vergaande gevolgen voor de volksgezondheid en de natuur. Over de hele wereld, en dus ook in ons land, waren er die zaterdag demonstraties tegen gifproducent Monsanto. En met succes! Op 31 mei werd bekendgemaakt dat Monsanto in Europa stopt met de promotie van genetisch gemanipuleerde gewassen. Het is een bescheiden begin, maar dat is er dan tenminste.

Het bijenprobleem: je kúnt er iets aan doen 
Altijd en overal in actie: Greenpeace. Ook het probleem van de bijensterfte hangt samen met gif en monocultuur. En om nog eens extra aandacht te vragen voor hun petitie op www.reddebijen.nl stuurden ze hun donateurs een zakje met biologische bloemzaadjes van De Bolster in Epe. Voor één vierkante meter grond, ten behoeve van ‘de onmisbare en nuttige honingbij’! Mijn nieuwsgierigheid werd flink geprikkeld door de samenstelling van dit mengsel. Juffertje in het groen (Nigella damascena), goudsbloem, korenbloem, malva en zonnebloem: die ken ik allemaal wel. Maar phacelia (Nederlandse naam ‘bijenvoer’!), boekweit, gele mosterd, koriander, bladrammenas, dille en serradella: die had ik nog niet in mijn toch wel bijenvriendelijke tuin. Als ik het zakje meteen zou omkieperen, kon ik ze in juli allemaal te zien krijgen.
Korenbloem: Centaurea 'Cara mia'
Maar waar haal je zo gauw één vierkante meter vandaan?!

Tijd voor actie: ‘pad’ langs de klimop wordt zaaibed, in blije bijentuin!



Juni 2013

Geen opmerkingen: