vrijdag 13 december 2013

FREQUENTEERDERS

In míjn tuin …


groenling
... is altijd wel wat te beleven. Zo niet voor mij, dan wel voor de horde katten die mijn tuin frequenteren ofwel veelvuldig bezoeken. Ze spelen er tikkertje, boompje verwisselen, sporenzoekertje, bokkiespringen, verstoppertje en uiteindelijk krijgertje. Oudhollands vermaak!
Maar ze zijn niet de enige frequenteerders! Zodra de temperatuur daalt, zoeken kleine beestjes als insecten, slakken en wormen een vorstvrij heenkomen en zijn de vogels aangewezen op de vetbollen en andere geneugten die wij voor ze ophangen. Nestkastjes worden slaaphokjes en al dat goede nieuws over dit ‘gefundenes Fressen’ verspreidt zich fluitend door de tuinen. De belangstelling neemt per dag toe. Vinken, roodborst, winterkoninkje, kool- en pimpelmezen, mussen en merels en zelfs al staartmeesjes: dág allemaal, zijn jullie daar weer?! Ik ben zó blij ze weer te zien! Maar ik ben tegelijk de sukkel, die vergeten is dat katten er óók zo blij mee zijn: ‘gefundenes Fressen’! Op een avond zie ik in de schemering een grote zwarte vlek op de muur, waar ruim twee meter boven de grond een nestkast hangt; zo’n driehoekige, met een smalle punt en een glad leien dakje. Wat denk je: daar had zich een grote zwarte kat overheen gedrapeerd! En waarom kan ik daar nou nooit eens het knappe van inzien? Nee, meteen roepen en tieren, zodat dat beest niet weet hoe gauw hij hals over kop, létterlijk in dit geval, weg moet komen! Die zien we voorlopig niet meer terug, denk ik dan.
De gruzelementen ...
Mispoes. Een week later hangt het hokje bijna ondersteboven aan de muur en op de grond ligt de grote pot, die op een hoge standaard voor de muur stond, aan scherven. Onder het vogelhokje, ja.

L’histoire se répète: vorig jaar is het ook gebeurd. Onze koningin zou zeggen: “Beetje dom.” Tja. Ik heb, net als vorig jaar, een stuk gaas onder het hokje vastgebonden - dat werkt wel, maar het staat ook een beetje dom. En dus zoek ik op internet naar een betere oplossing.
Een apparaat dat met een voor mensen onhoorbaar geluid passerende katten, honden, vossen, konijnen en duiven verjaagt! Bereik: wel tweehonderd vierkante meter! Maar hoe moet dat dan met onze oude buurhond, die een paar keer per dag achter de heg passeert? Dat kan ik hem niet aandoen. En duiven? Dat zijn vógels! Het doel heiligt de middelen, maar je moet het niet voorbij schieten.
Ik frequenteer mijn tuin nu ook en roep met hoge frequentie “boe!” tegen de ongewenste frequenteerders van mijn tuin!
merel met een vlekje

December 2013



FREQUENTEERDERS!



jonge merel
pimpelmees
staartmees
vink

Vlaamse gaai
houtduif
staartmees




Turkse tortel
merel
sijsje
reiger op het dak


reiger op de pergola
poes op de uitkijk!

Geen opmerkingen: