vrijdag 14 november 2014

NETHEIDSFOBIE

In míjn tuin ...

... steekt het niet zo nauw met de netheid. Het gaat om het totale plaatje en daarmee ben ik dik tevreden. Maar er zijn momenten waarop de planten afzonderlijk in beeld komen. Dan komt ook mijn netheidsfobie in beeld en pluk ik tegen alle natuurlijke wetten en regels in ook nog gauw even de bruine stengeltjes van de geraniums weg. Bijvoorbeeld. Terwijl ik het doe, weet ik dat ik dom bezig ben, met een winter in aantocht, maar ik kan het gewoon niet laten. En uiteindelijk komt het weer helemaal goed: als ik afgevallen bladeren netjes van het pad af veeg, de tuin in.


Het totale plaatje ...
Mijn man heeft geen last van fobieën en mikt bij het boodschappen doen de etenswaren onbezorgd in de kar. Waar ik ze vervolgens netjes rechtop zet: koek, cake en brood, allemaal op hun kontje. Pakjes gesneden kaas schuif ik ertussen en zelfs eierdozen staan rechtop. Zo blijft alles heel, kan er veel meer in en is precies te zien wat we al hebben, van het boodschappenlijstje. (O, die lijstjes!)
Vanzelfsprekend ben ik ook degene die aan het eind van de lopende band de boodschappen opwacht om ze volgens hetzelfde principe in te laden. Om zijn goodwill te tonen, gooit mijn man er nog wel eens iets tussendoor, maar dat moet er natuurlijk weer uit: anders past het niet. Ik merk nu trouwens dat het heel goed is om die tic eens op papier te zetten. Niet best, als je dat allemaal zo leest. Maar ik ben niet de enige met zo’n fobie.


Herfstkrokussen 'in het gelid'!
Laatst stond ik weer eens aan het eind van de band mijn boodschappen op te wachten, toen ik zag hoe de kassière onze diepvriespizza’s rechtop tegen elkaar zette (!) en ze vervolgens aan weerszijden steunde met twee pakken melk. Er kwam een fraai architectonisch bouwwerkje op mij af. Had ik iets gemist in de berichtgeving omtrent het vervoer van diepvriespizza’s? Eerst, netheidsfobie, maakte ik de kassière een compliment over haar toewijding en vroeg toen naar het waarom. Ze had een steekhoudende verklaring voor deze bijzondere service: als je dit soort dozen plat op de band legt, kunnen ze verschuiven en verderop tussen de andere boodschappen in de knel komen en, nou ja, het is gewoon een slordig gezicht en ze hield nu eenmaal van netjes! Heerlijk!


Netjes!
Straks de tuinpaadjes vegen, maar van de bruine geraniumstengeltjes afblijven. Het is zaak de fobie netjes onder controle te houden, vooral in de tuin!

November 2014

Geen opmerkingen: