vrijdag 3 juli 2015

KRUIDJE-ROER-ME-NIET

In míjn tuin ...

... zijn alle planten geëmancipeerd: mannelijk, vrouwelijk, of allebei tegelijk, groeien er vrolijk door elkaar en allemaal hebben ze het op hun eigen plek voor het zeggen. Voor ons is het alleen bij vruchtbomen en -struiken interessant om te weten of een plant eenhuizig is of tweehuizig. In het laatste geval heb je zowel een mannelijk als een vrouwelijk exemplaar nodig. De planten zelf maken zich er niet druk over: het summum van emancipatie!
Wijzelf zijn nog niet zover, dacht ik laatst onder het strijken van alweer zes overhemden en drie broeken. Er zit veel strijkwerk in een man. Maar mijn poging om de mijne dat op een strijkplank in praktijk te laten brengen is jammerlijk mislukt: geen aanleg. Ooit gooide mijn broer schone zakdoeken ongestreken in de kast en mijn zoon trok de T-shirts rechtstreeks uit de droger. Gelukkig kan mijn man lekker koken en daarom heb ik, geëvrouwcipeerd als ik ben, besloten strijkplank en snijplank tegen elkaar weg te strepen: probleem opgelost! Creatief omgaan met emanciperen heet dat.

Mimosa pudica - kruidje-roer-me-niet!
Er is trouwens in veel landen emancipatorisch nog een lange weg te gaan, van twee kanten!
Onlangs maakte biochemicus Tim Hunt (72), hoogleraar aan het University College London én Nobelprijswinnaar, grapjes over het samenwerken met vrouwelijke laboratoriummedewerkers: “Je wordt verliefd op ze, of zij op jou, en bij kritiek barsten ze in tranen uit!” De professor en kennelijke anti-emancipist werd op staande voet ontslagen! Hoe droevig is het gesteld met onze emancipatie, meisjes, dat een man om zoiets, niet meer dan een faux pas, zijn alom gewaardeerde werk niet meer mag doen?! Daar trekt een geëmancipeerde vrouw zich toch niets van aan! Vooroordelen (en grappen) over mannen liggen net zo goed voor het oprapen: ‘Waaraan merk je dat een man plannen heeft voor de toekomst? Hij haalt twéé kratten bier in plaats van één.’ En bij huishoudelijke klussen slaan ze de helft over. Verder kunnen mannen maar één ding tegelijk, vrouwen veel meer. (Dat klopt trouwens!) En ze zouden betere chauffeurs zijn. Mwah!
O, oeps, word ik nu als columnist ontslagen: wegens discriminatie van mannen?!
Mannen aller landen, verenigt u en kom ook op voor emancipatie! Wees gewoon wie je bent (een vent, met alle beperkingen van dien!) en weet: een geëmancipeerd mens kan een stootje hebben!
Het zal nog veel voeten in de aarde hebben, voor we zo geëmancipeerd zijn als onze planten. Mimosa pudica ofwel Kruidje-roer-me-niet, (ook wel: lichtgeraakt, snel geïrriteerd persoon) is er overigens niet bij, in mijn tuin!

Juli 2015



Geen opmerkingen: