vrijdag 11 september 2015

TUINFOTO'S AUGUSTUS 2015

TUINFOTO’S



2 augustus 2015

Persicaria Firetail

5 augustus2015

Dagpauwoog op de Agastache:
meegenomen van de Kruidhof in Buitenpost
en nog niet geplant, zodat ik hem bij vorst op
een luwe plek kan laten overwinteren.

Op de achtergrond: Acer negundo. De bladeren hebben een
bevallig silhouet en behalve groen en wit is er ook een zweem van roze.
Een eye-catcher!

De eerste paddenstoeltjes!

Het 'pergolaterrasje' tussen de Annabelles

7 augustus 2015: een Koolwitje heeft haar eitjes
afgezet aan de onderkant van dit spruitkoolblad -
de spruitjes spruiten er niet minder om ;)

12 augustus 2015: nadat de borstelwagen der gemeente
ruw de grens van de stoep had blootgelegd, in drie keer (!),
heb ik mijn  'buitentuintje' gerenoveerd en, eerlijk is eerlijk,
 daar is het niet minder van geworden ;)

Mijn eigen paadjes houd ik tenslotte óók 'netjes'.

Aan de zijmuur floreert de Japanse wijnbes, tot
groot genoegen van onze kleinzonen!
Na een weliswaar geslaagde tuinrenovatie moeten
onze Amsterdamse kleindochters daar nog een
jaartje geduld hebben, voor ook zij weer wijnbessen
kunnen snoepen.
In mijn tuin is altijd wat te doen: na allerhande kleuren
springt het vanzelf weer op groen
(vrij naar Herman Finkers)

Dit is de 'zomeruitvoering' van het Landkaartje, Araschnia levana.
'Araschnia' is een verbastering van 'Arachna' wat 'spin' betekent
en hier verwijst naar de web-achtige lijnen op de onderkant van
de vleugels.

Herfstanemoon in gesprek met Lysimachia clethroides

Hoe één zomerstorm mijn clematis aan flarden scheurde ...

De phloxen bleven overeind ...

Het hekje in gebruik als uitkijkpost ...

17 augustus 2015: ik ben laat met het wegknippen van de uitgebloeide
vrouwenmantels. Maar voor dit salamandertje had het nog wel even
mogen duren.
18 augustus 2015: een uitgewoonde courgettebloem ...


19 augustus 2015: heel veel wespen dit jaar. Wij trakteerden op
Carvan Cevitam; dat ging tot de laatste druppel en schoon op!

22 augustus 2015: een nieuwe 'pergola', een nieuwe vlonder en de
door ons binnen gebruikte stoelen gepromoveerd tot wat ze al waren:
terrasstoelen. Omdat er nogal wat naar beneden komt, aan rozenblaadjes
en vogelpoep, zetten we ze buiten gebruik 'in de slaapstand'.
De zelf gestekte Annabelles zijn plots volwassen en toch wel erg groot -
volgend jaar beter ondersteunen en misschien wel twee keer terugknippen:
voor kleinere bloemen. (Experiment!)


Met de courgettes (van de AH-zaadjes!) is het toch nog goed gekomen!


De roze phloxen (Windspiel, uit de Prionatuinen van wijlen Henk Gerritsen),
die inderdaad zoals hij zei: "...als een fietsenrek" overeind blijven,
ga ik volgend jaar toch wat dieper terugknippen.

Voor tomaatjes hoeven we niet naar AH:
ook deze door de grootgrutter verstrekte zaadjes
werpen hun vruchten af!


Geen opmerkingen: