vrijdag 11 september 2015

VERGETEN, VERGAT, VERGETEN

In míjn tuin ... 

... vierden we deze zomer mijn verjaardag afwisselend binnen en buiten. Het was een regenachtige dag, maar ik heb er weer een jaar bij! Helaas neemt mijn geheugen omgekeerd evenredig af en dat is lastig. Vooral namen van mensen en planten moeten het ontgelden, maar soms ook goede voornemens. Ik heb een boekje, eh ... hoe heet het ook alweer en waar is het gebleven?! Ach, onder de tuinbladen op de bank: ‘Een beter geheugen’. De inleiding heb ik nu twee keer gelezen omdat ik vergat dat ik al in het boek begonnen was. Bovendien heb ik meer te doen dan een boekje lezen.

Bezoek voor Lysimachia clethroides, een zomers Landkaartje,
in zwart-bruin met wit en oranje-rode streepjes
Want met het verstrijken der jaren veranderen ook inzichten en overtuigingen - zóveel rek zit er nog wel in. Liet ik voorheen graag de natuur zijn gang gaan, nu zag ik in dat een tuinier uiteindelijk toch zelf de boel onder controle moet houden. De smalle paadjes in mijn voortuin groeiden elke zomer onbegaanbaar dicht en knipsels uit het voorjaar verteerden niet of nauwelijks. Je ziet het niet, onder al die planten, maar het hoopt zich daar wel op. Een walhalla voor slakken.
Aan de slag dus! De planten langs de paadjes zijn gehalveerd, slechte presteerders opgedoekt, goeie bloeiers een eindje opgeschoven, de aanschaf van ‘hebbeplanten’ is gehalveerd en nog niet verteerde knipsels zijn afgevoerd. Zelfs het buitentuintje langs de stoep, hier al heel lang het stiefkindje, heb ik gefatsoeneerd. Tjonge, dat knapt op!

Het 'gefatsoeneerde' buitentuintje
Verder heb ik een tuinclubje op bezoek gehad. Ik achtte mijn tuin daarvoor te klein en dus ongeschikt, maar in de praktijk bleek dat mee te vallen. Er is tenslotte veel te zien! In de voorbereiding besloot ik zoveel mogelijk plantennamen te noteren, omdat je anders wel heel snel uitgepraat bent. Op oude plattegrondjes vond ik lange lijsten terug. Adderwortel, bereklauw, engelwortel, veenpluis, lisdodde, bont kalmoes, duizendblad, bont liesgras, hertshooi, maggiplant, reuzeriet, smeerwortel: het was een andere tijd in de jaren ’80, dat is wel duidelijk. Toch staan er ook planten tussen die de tand des tijds hebben doorstaan: akeleien, braam, monnikskappen (Aconitum), lievevrouwebedstro, de druif, de ‘voordeurroos’, pioen Sarah Bernhardt, leverkruid (Eupatorium), spirea: die heb ik nog allemaal! Taaie rakkers.

Nog eens Lysimachia clethroides én ...
Uiteindelijk vergat ik natuurlijk de nieuwe plattegrond mee te nemen naar buiten, maar toen er naar plantennamen gevraagd werd, rolden ze er zomaar uit: Kitaibelia vitifolia, Lysimachia clethroides en, ... ach, nu ben ik ze tóch weer vergeten!

... Kitaibelia vitifolia!
Gelukkig bloeien planten ook naamloos, in mijn geheugenloze tuin.

September 2015

Geen opmerkingen: