vrijdag 9 september 2016

NAZOMER!

Heggenmussen


Met het verstrijken der jaren lijken ze steeds sneller te gaan. Toen ik een eeuwigheid geleden 13 was en zo graag 16 wilde zijn, leek dat onbereikbaar ver. Ik zal maar niet vermelden hoeveel keer ik nú drie jaar verder ben. Is dit nog te volgen? Hoeft ook niet: er zijn nuttiger dingen te doen en wel in de tuin. Want inderdaad, voor je het weet is de zomer voorbij en kun je alleen nog hopen op een welverdiende nazomer.


Want het was veel treurnis, wat het weer betreft. Dat begon al in het voorjaar, toen sommige planten verdronken bleken in de grote hoeveelheden regen. Twee hortensia’s ‘Annabelle’ bloeien nu nog steeds fantastisch, maar het exemplaar bij mijn voordeur is niet meer opgekomen. Vermoedelijk een combinatie van teveel nattigheid met voorjaarsvorst en een koude oostenwind, die daar genadeloos om de hoek komt. Een treurig gat in de beplanting, omdat je aanvankelijk blijft hopen op herstel. Wat later kun je er niet meer bij, zonder de planten die het wél goed doen te beschadigen. Ook mijn mooie herfstanemonen in dat deel van de tuin zijn blijven steken bij een paar bladeren, vlak boven de grond. Ik heb ze, toen het droger werd, niet vervangen omdat ik dacht dat ze alsnog zouden uitlopen. Niet dus. Ze worden zwaar gemist, nu in de nazomer.

Anemonen in betere tijden ...
Aan de andere kant: de oplettende tuinier kan ook positieve ontwikkelingen hebben waargenomen. Er zijn wel degelijk planten die kennelijk geen bezwaar hebben tegen een flinke portie nattigheid op zijn tijd. Onder een forse laurier groeit en bloeit bij mij de schaduw minnende Pulmonaria: longkruid. Niet eerder heb ik daar zúlk groot blad gezien en dan ook nog zonder zwakke plekjes en bruine vlekken! Het tilt deze huis-tuin-en-keuken-plant, want niks bijzonders,  toch echt naar een hoger plan!

Weinig bloei, maar wel veel en groot blad: Pulmonaria
Ook andere schaduwliefhebbers bloeiden op in de naar onze maatstaven mislukte zomer. Rodgersia tabularis, een schaduwplant, heeft altijd al imposant gebladerte, maar zo groot als nu zag ik ze nog niet eerder. En uiteindelijk kwamen de meeste planten weliswaar later maar toch (bijna) net zo mooi als andere jaren in bloei. Heb je ook tuinplanten die het dankzij de overvloedige regen in het voorjaar zo goed deden? Noteer ze, zodat je ze op ouderwets hete zomerdagen (!) extra water kunt geven.
Gelukkig waren er ook nu prachtige zomerse dagen en zodra de zon zich liet zien was het een komen en gaan van vlinders, libellen en bijen. Over die laatste komen nu toch ook wat positievere berichten naar buiten. Al was het alleen maar dat er minder bijensterfte is opgetreden dan in voorgaande jaren. Maar als je nu toch hier en daar de beplanting moet aanvullen, zet er dan ook wat bijenplanten tussen. Omdat er dus meer bijen zijn ;)

Kamperfoelie, Lonicera
En dat hoeft niet altijd op een zonnige plek. Bijen vliegen ook op bloeiende schaduwliefhebbers, zoals Pachysandra terminalis, Helleborus (kerstroos), hulst, kamperfoelie, Ilex crenata (aanbevolen vervanger voor buxus!), Hypericum (hertshooi) en niet te vergeten: klimop! Bollen kunnen meteen ook geplant worden. Dat is wel zo prettig, nu het nog niet koud is buiten: het is nazomer!

September 2016

1 opmerking:

Anoniem zei

Fraaie stukjes !!!!