vrijdag 13 januari 2017

DOE-HET-ZELF TUIN

In míjn tuin ...

… zijn óók de donkerste dagen van de winter weer gepasseerd, hoera! Het omslagpunt lag op woensdag 14 december 2016, toen de zon om 16.28 uur onderging. Want de volgende dag bleef het alweer één minuut langer licht! Ja, voor wie er echt naar uitkijkt, naar het voorjaar en het licht, telt élke minuut! Op vrijdag 13 januari 2017 gaat de zon onder om 16.54 uur: nu is het al bijna een half uur langer licht! En dat is allemaal te vinden op internet. Op 20 juni wordt het ’s ochtends weer één minuutje later licht. Gevalletje ‘je gaat het pas zien als je het weet’!

Met het lengen van de dagen komt langzaam maar zeker het voorjaar in beeld. En dan kunnen we écht in de tuin aan de slag.

Mooi voorbeeld van een natuurlijke tuin: De Beemd in Warffum
Om in alle opzichten bij de tijd te blijven heb ik, óók op internet, gezocht naar de nieuwe ‘tuintrends voor 2017’, want die slaan werkelijk geen jaar over!
Voor wie met zijn tijd mee wil gaan (of eigenlijk met die van de tuinbranche) kwam ik maar liefst vier stijlen tegen die het in 2017 helemaal gaan maken. Te weten: de natuurlijke tuin, waarin het draait om puurheid en moeder natuur, de DIY tuin (???), de binnen-buiten tuin en de wereldtuin.
Een wereldtuin: die heb ik al járen, vind ik zelf, ook al is het in een andere betekenis, en de DIY tuin trouwens ook, want dat blijkt de ‘do it yourself’ tuin te zijn! Ik moet er wel even bij zeggen dat een DIY tuin vooral bedoeld is voor het verbouwen van eigen groenten. Maar ‘… een stukje grasmat’ mag er ook in. Een stúkje grasmat!!!

Mijn doe-het-zelf-tuin: stukje opnieuw beplant ... en nu afwachten!
De binnen-buiten tuin is bedoeld voor mensen met een aangebouwde serre: daarmee ‘haal je een stukje tuin naar binnen toe’, aldus de bedenkers. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je met een serre je huis een stukje naar buiten bracht, maar wie ben ik. De wereldtuin voor 2017 tot slot is gestoffeerd met bamboe en grof hout, met een belangrijke rol voor ‘nude en natuurlijke tinten’ en oosterse invloeden van de accessoires. Tja, dat ‘nude’ ... kweenie. Ik zie mijzelf toch niet in mijn blootje op grof hout zitten, zélfs niet met oosterse invloeden.

Ik ben waarschijnlijk te oud voor nieuwe trends in de tuinbranche. En voor een nudistische wereldtuin is mijn lapje grond sowieso te overzichtelijk en een serre vind ik verspilling van tuinoppervlak. En DIY, nou ja, dat is dus gewoon mijn ouderwetse doe-het-zelf tuin!

Januari 2017


Geen opmerkingen: